Friday, January 13, 2012

:::berlapang dada:::

dah terhantuk baru terngadah! memang sesuai dengan kita (manusia) y bermaksud lupa. Kita selalu lupa, sebab tu dah terhantuk baru terngadah. Memang lumrah la kan, tapi tak semestinya kita terus xnak berusaha untuk tidak mencuba menghilangkan sikap tu, ye dak? 


apa kaitannya dengan berlapang dada? hmmmmmmm, let me tell u the story, hehe. 


Bukan senang orang nak mempunyai sikap untuk berlapang dada, kalau orang tu tak sedar bahawa ada yang lebih berlapang dada terhadap diri dia dan juga semua orang. Siapa? Allahu Rabbana! Cuba pandang langit dan cuba cari kaki langit (penghujung langit), dan sila angkat tangan kalau anda dapat melihat kaki langit.............................................................................................................................................................



Sah! xde sape yang angkat tangan kan sebab kita memang xnmpak kaki langit tu kat mana. Apa kaitannya dengan berlapang dada? Baiklah, langit itu adalah ciptaan Allah, Tuhan yang maha Berkuasa, yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Allah ciptakan langit tu terbentang luas, sangat luas. dan perkara ini dapat di sinonimkan dgn keadaan bahawa bagaimana Allah sentiasa berlapang dada menerima SEGALA kerenah hamba2Nya yang bemacam ragam. Kadang-kadang kita baru diuji dengan sikap kawan-kawan kita, kita dah tak tahan dah. Cuba bayangkan, kita dengan kawan yang xberapa ramai sangat tu, xboleh nak berlapang dada, tetapi Allah berhadapan denga ramai hamba2Nya yang mempunyai pelbagai ragam. Yang berperangai lebih pelik drp kawan kita lagilaaa ramai. 


Ada Allah mengeluh? ada? xde kan. Ada Allah kurangkan kurniaan dy kepada kita? xde kan. Subhanallah, betapa Arrahim itu memang selayaknya. Kalau Allah mampu untuk berlapang dada dengan hamba2Nya yang lebih teruk drp kawan2 kita , kenapa kita x???? Tepuk dada, tanya diri sendiri!!


~wallahualam~

No comments: