Monday, November 7, 2011

:::syukurkah kita?:::


Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Di padang pasir

Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan.. leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta
Hanya cintaMu ku harap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh

Mungkin ada yang pernah dengar lirik lagu ni kan, bagi yang xpernah dengar tu klik je sini . Tajuk lagu ni Antara Dua Cinta dendangan Raihan. Cuba hayati betul-betul lirik lagu ni :).

Kadang-kala kita selalu lupa akan nikmat yang telah Allah beri kepada kita. Macam mana kita boleh lupa? Sebab diri kita sendiri yang tak nak mengingatkan. Kita leka dan alpa dengan keseronokan dunia. Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran. Sungguh! Saya sangat takut jika perkara ini berlaku pada diri saya. Sebab apa? kadang-kadang kita sibuk nak mengejar cinta manusia, tapi dalam masa yang sama, cinta kita pada Allah hampir hilang. Akibatnya? nauzubillah, tak sanggup untuk saya bayangkan. Saat itulah apabila tibanya ujian datang pada kita, kita hilang arah. Kita jadi tak tahu untuk mengadu pada siapa. Sedangkan Allah lah yang maha mendengar lagi maha penyayang.

Cinta dunia, hanyalah sementara yang tak mampu untuk dibawa kemana-mana. Tetapi jika kita pandai menggunakannya sebagai satu batu loncatan untuk mendapatkan akhirat, Subhanaallah! Berbahagialah kamu di akhirat sana. Saya sendiri juga, kadang-kadang saya jadi lupa bahawa Allah lah pemilik segalanya. Allah lah yang sudah menentukan takdir kita bagaimana kerana Dia maha mengetahui apa yang terbaik bagi kita. 

Coretan saya hari ni mungkin agar bercelaru, tapi saya hanya mahu anda semua hayati lagu tu dan fikirlah.  


No comments: